PLEASE CLICK HERE DEAR FOLLOWER :)

Thursday, December 9, 2010

Tips Mendidik Anak Menjadi Pintar


Kina mmg tercari2 la tips untuk mendidik anak menjadi pintar ni...yela kan zaman skg ni macam2 ada..... lagipun kembar dia bela oleh nenek mereka..... kina ni mana ada masa sgt luang ngan anak..malam hari jela..pagi2 lepas tu dah pi keja.... n bukan senang kita nk suruh orang buat itu ini untuk anak kita kan even nenek derang sdr tapi rasa segan tetap ada sbb dia orang tua kita..orang yg mendidik n menjaga kita dari kecik..terus terang la kina tak suka bila mak@mil kina kasi anak2 kita makan benda macam2 contoh macam coklat ker... keropok2..aiskrim...... bukan nya tak bagi..kalau nk rasa sikit2 ok la kan tapi jgn la smpi jadi habit budak tu nk makan cekedis je nanti...hurmmm susah nk ckp kt orang tua sbbnya nanti depa ckp kita makan garam dulu... ( penah kena tau la..huhuhu)

Bukan ker ngan makanan yg merepek2 ni akan datangkan efek pada otak anak... Dulu ada kawan kita yg mmg pandai2 belajar la adik beradik dia semua..... bila kina gi umah dia... nk kasi adik dia sweets pun kakak dia tak bagi..dia ckp dalam rumah ni mmg NO CEKEDIS NO SWEET sbb nk jaga kecerdasan otak.... ohhh patot la kamu ni semua bijak2 yer......

tadi pi google2 sekali dapat la tips mendidik anak menjadi pintar..mmg dah lama kina cari..harini baru la berpeluang nk dapat.... so mari kita baca yer... ( kalau rajin baca arr...hehehe )

Bermain musik
Cara ini dapat merangsang pertumbuhan otak kanan. Dan dari studi yang dilakukan oleh universitas Toronto, ini dapat meningkatkan IQ dan nilai akademis anak. Bintang pernah membaca sebuah artikelkenapa orang zionis israel menjadi pintar. Salah satunya adalah sejak masih dini mereka sudah dilatih konsentrasinya dengan bermain Piano

Mengembangkan rasa ingin tahu anak
Pendidikan yang sukses karena anak pintar selalu ingin tahu akan hal baru. Maka daripada itu sejak kecil biasakan anda sebagaiorang tua harus selalu menunjukkan rasa ingin tahu kepada anak.Dengan begitu anda tidak perlu menyuruh anak untuk belajar ini itu. Karena dia sendiri yang akan penasaran. Otomatis dengan semakinbanyak yang dia pelajari akan membuatnya menjadi pintar. Cara mendidik yang baguskan?

Budayakan membaca
Dengan kegiatan membaca akan dapat meningkatkan ilmu pengetahuan dan perkembangan kognitif anak. Lalu bagaimana cara untuk melakukannya? Membacakan dongeng untuk anak bisa menjadi salah satu jalan keluar. Cara lain, berikan anak hadiah sebuah buku yang dapat menarik perhatiannya.

Apalagi sekarang sudah zaman internet, mengapa tidak gunakan itu senjata dalam mendidik? Internet sudah terbukti cara ampuh untuk membuat orang sering membaca. Tentu saja karena ini untuk pendidikan anak untuk menjadi pintar, harus tetap ditemani oleh Orang Tua.

Kepercayaan diri
Mendidik anak pintar yang baik adalah membuatnya percaya diri dan selalu optimis bahwa dia bisa melakukan sesuatu. Salah satu cara adalah berpatisipasi dalam kegiatan olahraga maupun sosial dapat membantunya.Dan jangan sekalipun mendidik anak sehingga dia menjadi tidak PD.

Salah satu contoh adalah Ketika seorang ibu mengkritik gambar anaknya karena langitnya berwarna merah bukan biru. Sepertinya hal itu sepele. Tapi itu bukan pendidikan anak yang bagus. Karena anak jadi takut melakukan sesuatu karena salah. Dan manusia yang tidak pernah melakukan sesuatu bagaimana mungkin menjadi pintar.

Beberapa hal lain yang dapat membuat anak menjadi pintar adalah dengan tentu saja memberikan ASI, menyingkirkan makanan cepat saji dan memberikan makanan yang sehat, membiasakan berolahraga. Mudah-mudahan jika anda mendidik dengan pendidikan seperti cara diatas, anak bisa menjadi lebih pintar.


Sumber : http://blogbintang.com


Kat sini dia tak pun ckp pasal pemakanan kan..tapi kina yakin la pemakanan pun banyak mempengaruhi selain doa dari seorang ibu kan..... anda rasa macam mana?


yang ni kina copy paste dari blog http://tips-pilihan.blogspot.com



7 comments:

Ayuni said...

sye xde ank lg, tp kn parents sye dlu time kecik2 bnyk belikan buku english, buku cerita nabi pun dlm english, ayh slalu speaking, so sye knl agama pun dr english, bukan xske bm tp english bhs universal...at least dpt bnyk knowledge sbb lain bahasa, lainlah ilminya....hm, ini pendpt sye je sis...ske bc tafsir Quran dlm english...

KINA said...

ayuni tula kan mmg penting english ni kan..... skg pun ada beli adh book english tuk derang.... suka je tgk color2 tu...... harapan seorang ibu supaya anak nya jadi bijak2 n soleh..

iena farina said...

baguih n3 nie...sy pun tgh train 2 my little princess yg sedang lasak sesgt... :)

ordinary89art said...

bagus ni!! nnti dah ada anak, i wat.//huhu

KINA said...

@iena mmg bagus la leh jadikan panduan sesama kan.......

@ordinary bookmark page ni tau..ekekekeke

Unknown said...

banyak membantu saya & anak....tqtqtq!!!

Unknown said...

banyak membantu saya & anak....tqtqtq!!!

LOVELY AWARD FROM FRIENDS